Kokosfett Och LCHF

kokosfett och lchf

Kokosfett passar alldeles utmärkt i LCHF, det är nämligen det förnämligaste fettet man kan använda.

Myter och missuppfattningar

Efter 50-talet fick kokosfettet oförtjänt dåligt rykte, men nu börjar man förstå att kokosfett tvärtom är väldigt bra för våra kroppar. Det fett som däremot inte kanske är så hälsosamt, är det härdade kokosfettet som finns i kyldiskarna i mataffärerna.
Kokosfett bidrar till ämnesomsättningen och är därför bra att ta när det gäller viktminskning och LCHF. Den behandlas direkt av levern och omvandlas till energi. Raffinerade oljor tenderar att vara instabila och oxiderar (härsknar) snabbt. Det här gäller inte kokosfett, som klarar höga temperaturer och lämpar sig därför bättre till matlagning, än nåt annat fett.

Viktminskning med kokosfett

Kokosfettet i LCHF-dieten

– Fettsyrorna i kokosfett höjer inte kolesterolet och bidrar inte till hjärt-kärlsjukdomar som långa fettsyror gör. Studier har visat att kokosfett ökar det goda kolesterolet i kroppen.
– Medellånga fettsyror (som de i kokosfett) utgör minst 50 procent av cellmembranen, vilket ger våra celler fasthet och styrka. Man kan även använda det direkt på huden för att förebygga rynkor och vårda den. De medellånga fettsyrorna gör också att kroppen tar upp kalcium bättre.

– Kokosfett är rik på laurinsyra, som är antibakteriella och svampdödande, och bidrar därmed till att stärka immunförsvaret, skydda mag-tarmkanalen från skadliga mikroorganismer, samt skydda levern mot gifter. Laurinsyra det ämne som finns i mänsklig modersmjölk, som skyddar spädbarnet mot infektioner. Inget annat födoämne förutom bröstmjölk, har så höga halter laurinsyra som kokosfett.

När det gäller viktminskning, har det ju visat sig, att en fettsnål diet inte fungerar speciellt bra. Att skära ner på kolhydraterna och äta proteiner och bra fetter, är mycket effektivare och gör det lättare att behålla vikten. Kombinerar man det med att ta mycket proteiner, har man kommit långt på vägen när det gäller att nå idealvikten. Däremot ska man undvika transfetter. Kokosfett dämpar också hungerskänslor, därför är den så effektiv när det gäller LCHF.

Att se det som en långsiktig lösning, att äta proteiner och fett; och kolhydrater i andra hand är ett utmärkt sätt att hålla vikten. Speciellt för den som jojobantat hela sitt liv. Lågkolhydratdieterna är snarast att betrakta som en livslång väg in i ett sundare förhållningssätt till maten. Sedan är vi alla individer och våra kroppar reagerar olika på olika saker, så hur du äter i detalj, är något du måste pröva dig fram till. Vissa vill avstå från frukt och bara få i sig vitaminer och mineraler från grönsaker, andra vill äta ett par frukter varje dag. Men sätter man grunden med LCHF-dieten så har man kommit en god bit på väg.

Kokos och lchf

Kokosfett är också energigivande. Om man känner sig hängig och trött, så kan man ta en sked kokosfett och man kommer att känna sig piggare och mer energisk. Den passar bra att använda i soppor, smoothies och sallader.

Kombinerar man LCHF och kokosfett, så har man kommit ännu längre, och har en bra förutsättning att hålla vikten livet ut.

Klicka här för att komma tillbaka till början

Be Sociable, Share!

Posted in Fakta om kokosfett Tagged with: , , , , , , , ,

Sök på Kokosfett.nu

Powered by FeedBurner